Waarom verschrompelen de blaadjes van de plantjes in mijn kas?

Ik heb deze kas al zeker 25 jaar maar dit jaar doen de planten het slecht.
De blaadjes verschrompelen en de planten gaan dood. Ik controleer dagelijks of zij niet te droog of te nat staan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
te veel of te weinig zon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lorne
lucht je de kas wel voldoende?

Het beste antwoord

Dit voorjaar is het warmste voorjaar geweest ooit!
Ook de temperatuur in de kas was erg hoog.
Mogelijk ben je daarom wat meer water gaan geven dan anders.
1------Planten die te veel water krijgen, hebben geen enkele prikkel om meer wortels omlaag te maken.
Indien er dan een warme dag met veel zon is, verdampen de planten veel water, maar onder de grond is het wortelgestel niet goed ontwikkeld, dus verschrompelen de blaadjes
2------Mogelijk zit er te veel voeding in de grond, zodat planten kunnen verbranden, blaadjes krullen om en worden aan de randen bruin.
3-------ook kan er te veel zout in het gietwater zitten, dan gebeurt het zelfde.
4------- Mogelijk is de grond uitgeput en te veel verkalkt door leidingwater.

Nooit planten water geven als de grond nog vochtig is.
In niet te natte grond, eerder iets te droog, zullen planten een beter wortelgestel maken en dus sterker zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als u de kas al 25 jaar gebruikt mag ik aannemen dat u geen beginneling bent en de vochtigheid van de grond goed is.
Het kan zijn dat het een verbranding is, dit kan komen door te veel licht of te veel stikstof in de kas door bemesting.
In het eerste geval moet u de kas kalken, in het tweede geval de kas goed luchten.

Het kan ook zijn dat u te veel vocht in de kas hebt waardoor meeldauw of grauw op de plant of grond zit.
In dat geval de kas luchten en spuiten met spuitzwavel.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.hendrikjan.nl/producten/tuinhulpmiddelen/weerstations-en-meters/hygrometers/hygrometer-rond-hj